> Jeanettes små funderingar... -
RSS RSS 2.0

Jeanettes små funderingar...

Grattis mormor!

Kommentarer (0)

2009-01-11 @ 11:21:55

blogg bakgrund 2

Idag fyller min mormor år, 87 (tror jag). Jag har haft henne hela mitt liv. Som en extra mamma, kan man säga. Vi växte ihop när jag var liten. Hon passade mej när mamma jobbade. Vi gick hemma på gården i Röinge. Vi sov middag och lyssnade på radion. På tisdageftemiddagen kom brödbilen. Då blev det alltid nåt gott...
En dag i veckan kom fiskabilen. Då blev det jättegoda klubbor, typ Dumle, men av frukt. Den smaken kommer jag ihåg
fortfarande.

Det är mycket minnen som sitter kvar sedan man blivit vuxen. Jag kan säga, helt klart, att det var mormor som gjorde att jag började sjunga! För hon sjöng ALLTID! Dessutom har hon en jättefin sångröst, faktiskt. Hon har sagt till mej någon gång, att det räckte jag hörde sången några gånger på radion, sedan kunde jag den. Jag vet inte om det stämmer, för nu är man ju definitivt inte lättlärd. Men det kan nog stämma, för mina barn, speciellt Isabella, har lika lätt för att lära sej sångtexter m m. Så det där med sång och musik, det finns liksom i blodet.

Jag började spela el-orgel, när jag var 8 år. Det var nog det roligaste jag visste. Vi gick en gång i veckan och hade en läxa vi skulle spela upp för läraren. Jag fick en speciell låt som jag var mycket förtjust i. Det var "Greensleeves"?! Det är en ganska gammal låt tror jag, engelsk. Man har väl hört den ibland, men den sätter sej inte speciellt i huvet, vill jag påstå. Men jag kunde den som ett rinnande vatten. Min lärare sa ofta: - Och så kan du väl spela Greensleeves? Den gör du ju så bra.
 Detta är inte min el-orgel, men jag har en exakt likadan.

Tack till mina föräldrar, som låtit mej spela el-orgel, det var ju ändå rätt dyrt. Man kunde först hyra el-orgel, det var dyrt, och själva kursen var rätt dyr, men dom förstod nog ändå att detta var något som passade mej. Sedan köpte vi en egen el-orgel, en Yamaha. Den har jag fortfarande kvar och den fungerar. Jag tror den måste nästan vara mer än 30 år!

När jag blev vuxen blev jag själv el-orgellärare. Jag hade kurser på kvällarna. Det var kul. Hade underbara elever! Men det blev för mycket efter några år. Man jobbade ändå heltid och sedan var det fyra timmar på kvällarna.
Men musiken har gett mycket! Nu vill jag som sagt, köpa en liten synth. Jag känner att jag vill hålla på med lite musik, nu när jag lämnat Wipå-kören. Man blir lycklig helt enkelt, av musik!

Okidoki. Nu ska jag ta en snabbdusch. Ska till Halmstad, till Biltema, till Cheapy och sedan till mormor och lämna en liten present (en stickad sjal). 

Men ha det bra alla, så hörs vi senare! blogg bakgrund 1 

Bye Bye applepay!

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback