> Jeanettes små funderingar... -
RSS RSS 2.0

Jeanettes små funderingar...

Diabetes...

Kommentarer (0)

2010-11-16 @ 15:44:06

... skulle kunna skriva en hel roman om denna jä--la sjukdom! Träffar på folk som ofta har förutfattade meningar om "att det går väl hur bra som helst att leva med denna sjukdom" eller "går det inte att bota med tabletter?"



Det går inte att bota typ1-diabetes. Den kan bara behandlas med insulin eftersom bukspottskörteln lagt av helt och hållet. Det beror alltså på ett fel i immunsystemet som gör att det angriper kroppsegna vävnader...

Diabetes har faktiskt en del hemska följdsjukdomar om man inte sköter sej.
Hur du lever idag så visar sej kanske resultatet av ditt leverne om 20 år kanske. Vilken 20-åring tänker på hur han eller hon kommer att leva om 20 år?!? Men det kommer som ett brev på posten... ögonsjukdomar, små nervtrådar som går av, sår som inte vill läka, njurar som så småningom kanske strejkar... Ganske dystert...

Jag har levt med diabetesen, jämte min sida, i ca 12 år nu. Är en helvetes jobbig följeslagare, bara så ni vet. Jag är inte drabbad själv, men att se någon du älskar drabbas och att inte kunna göra ett jäkla smack åt det... Puh!

Jag har tagit blodprov och stuckit mej i magen. Helt främmande för en del, men som mamma måste du ha gjort detta för att veta hur ditt barn, bara möjligtvis, kan råka känna det!!

Att alltid "behöva", "du måste", "du kan inte välja bort det"... Så enkelt och så svårt är det! Hur förklarar du det för ditt lilla barn, 9 år, på ett bra sätt? Det finns ingen som kan ta till sej detta! Hela livet för hela familjen blir förändrat. Som förälder vill du klart gärna "ta över" sjukdomen, för inte vill du att ditt lilla barn ska drabbas??!!

Den som kommer på ett botemedel, ska jag lovhöja till himmelen! Jag tänker springa ett varv runt jordklotet om diabetesen försvinner från denna jord!!


Ständigt... ständigt... ständigt... och det gör så jä-la ont i en...

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback