> Jeanettes små funderingar... -
RSS RSS 2.0

Jeanettes små funderingar...

Jaha?

Kommentarer (1)

2009-03-26 @ 22:49:30


Nu ska det handla om ett delikat ämne...Polisen! Nä, inte igen, tänker ni, men joho, säger jag.




"Vill du bli polis?

Att vara polis handlar till liten del om att använda sin storlek och sin styrka och till stor del om möten med människor, där egenskaper som medkänsla, lugn och engagemang är lika viktiga."  Så står det på Polisens hemsida.

På vägen hem igår från Travet, blev alla stoppade av Polisen på vägen ut från parkeringen. Vi fick blåsa. Det är ju bra, så det kan jag inte klaga på, eftersom det förekommer en del vin och öl inne på Travet.

Det stod en polisaspirant och viftade med sin lilla röda lampa. Röd lampa för mej betyder "stopp". Så jag stannade, vevade ner rutan och frågade: - Ska jag stanna här, eller? - Nää, du ska köra fram till Polisen som står där framme, sa han och viftade återigen med lampan, mot en Polis som stod 100 meter längre fram!  Jag fattar inte... ? Lika "macho" som den där kvinnliga polisen som stoppade mej för några månader sedan, var i sättet, var Polisaspiranten, i tonen!
Och återigen kände man sej som en "blåst" bilförare som inte vet någonting!

Varför kan man inte som Polis bara lugnt och sakligt berätta vad som försiggår och be en stanna lite längre fram. Jag hade dessutom, men det behöver jag väl inte berätta, rent mjöl i påsen. Men ändå är man som "boven".

Så i kväll när jag körde hem, gissa vad? Jag blev kallad in igen! På E6, vid Heberg, vid den stora poliskontrollplatsen!
Men denna gången visste jag vart jag skulle, visste att man skulle köra bakom deras lilla hus, hihi! Men bilen framför mej, stannade likadant som jag gjorde förra gången. Föraren rullade ner rutan och frågade vad som var på gång, när Polisen stod och viftade otydligt mot oss att vi skulle köra höger. För dom är det rutin, men för oss är det inte det!

Kommer ihåg för ca ett år sedan, när vi tog Jonatans bil till Stockholm. Det var jag, Micke, Jonatan och Bella. Vi skulle på lillsemester. Det var bara det att vi körde vilse för GPS:en lade av i tunnlarna, så till slut var kl 23.00 och vi hade fortfarande inte kommit till den lägenheten (sorkens lägenhet), där vi skulle bo. När vi körde förbi Globen, som var jättefint belyst med blått sken, sa jag: - Kolla vad fin Globen är, den är alldeles blå! Då svarade Jonte: - Jaha, och vi har även blått ljus efter oss! Då var det alltså Polisen som jagade... oss!! Fast efteråt har vi förstått att dom säkert letade efter några kriminella. Men det var inte vi, vi var ju från landet och hade kört vilse, ju!

Vi stannade till i vägkanten. Micke satt på förarplatsen. Bella på passagerarplatsen, kollandes rakt fram, och så jag och Jonte där bak, då.

Det tog ett litet tag innan Polisen kom fram till oss. Men snart kunde vi se, en polis smygandes upp på varsin sida om bilen, lysande med ficklampor, in på oss, precis som i filmer, ni vet. Fy tusan var jag var rädd! Förresten jag tror vi alla var skärrade. I alla fall, Micke fick blåsa, dom tog hans körkort och gick iväg.

Dom frågade oss vad vi gjorde i Stockholm m m. Vi berättade precis som det var. Vi stod där en bra stund i alla fall. Det var en äldre Polis med, han tillbringade tydligen sina somrar i Falkenberg, så han pratade lite om detta. Jag har inget minne av vad han sa, faktiskt. Sedan kom dom tillbaka med Mickes körkort och sa att vi kunde köra vidare. Köra vidare!?Ingen ursäkt, ingen förklaring, i n g e n t i n g!  Vi, dumma spån, sa inget heller, utan körde bara...

Nä, trafikpolis skulle man varit. Jag hade varit hur tydlig som helst, varit jättetrevlig, så alla bilister hade pratat om "henne, den där supertrevliga Polisen på E6" länge efteråt!

Nu gör ju Polisen ett bra jobb, säkert var det många "bovar" som åkte fast i kväll. Jag vill tala om att det finns supertrevliga Poliser med, men jag har nog tyvärr blivit drabbad av alla dåliga.

Oki doki, sussa gott allesammans!

Kommentarer

Postat av: Nina

ja det är verkligen kanon skoj med hundar! så mkt ömhet å kärlek man får från dem. å så är min hund som min andra bebis.. ska ut på en promenad snart innan vädret skulle blir skit :D hoppas du får en trevlig helg!

2009-03-27 @ 08:52:48
URL: http://modesida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback