> Jeanettes små funderingar... -
RSS RSS 2.0

Jeanettes små funderingar...

Att vara mamma

Kommentarer (2)

2009-05-06 @ 10:47:10

En mamma...

Vad ska en mamma vara bra på?  Jo, hon ska till stor del ta hand om och pyssla om sina barn. Jag skrev ju för ett tag sedan om "Hedemorahönan". Den hönan stämmer väl delvis in på mej, som mamma och kanske som person med? Hör här:

"Hedemorahöns är ofta lugna och orädda. De har god ruvförmåga (ca 30-40% ruvar om möjlighet ges), och de tar väl hand om sina kycklingar."  - Detta passar väldigt bra in på mej, tror jag i alla fall. Fast rädd kan jag ju vara ibland för olika saker. Ruvar gör jag ju inte så ofta visserligen... om det nu inte betyder att man har gosat och klappat och sjungit för sina barn när dom var små? Jag försöker verkligen att ta hand om mina kycklingar...

"Den är medelstor till storleken och finns i en mängd olika färgvarianter som olika kombinationer av svart, vitt, blått och vild/vete. Också färgen på kam, näbb och ben varierar, ofta med inslag av svart eller blått. Fjäderdräkten är mycket tät och dunig; förmodligen en anpassning till det nordliga klimat de levt i. Låren är så väl befjädrade, att det ser ut som om de har stora duniga byxor på sig. Hos vissa djur är även benen befjädrade, men detta är lite ovanligare. Benen är relativt korta."  - Haha, blir så full i skratt, med tanke på att mina ben (dock inte låren) behöver rakas ofta, så ibland känns det verkligen som om dom vore "fjäderklädda", innan jag tar tag i saken (nja, skojar lite här). Färgerna stämmer väl ganska bra med, tror jag.

Alltså, dom säger ju att man har en dubbelgångare. Jag tror, Hedemorahönan är min...

Hedemorahöna

Ja, att vara en mamma, är det mest fantastiska och underbara man kan vara med om. Att, som jag, ha lyckan att ha fått två underbara, härliga, söta ungar, är en lyckokänsla som gör att blodet rusar runt, snabbare i en.

Att få vara med om deras liv, deras bekymmer och deras lyckliga stunder, känns så bra! Visst, det är inte alltid en dans på rosor, men vi har byggt upp ett band, jag och barnen, som är väldigt speciellt. Det tycker klart alla mammor, men det är verkligen så. Bara ordet "mamma"... smaka på det, säg det för er själva... För mej andas ordet mamma, en trygghet, någon man alltid kan vända sej till. Någon som alltid finns där. "Mamma" är ett verkligt vackert ord. Just precis, så är det...


Puss o bye, gummihaj!

Ps. Grattis till barnens kusin, som fått en liten flicka!

Kommentarer

Postat av: ella

men va fin höna=)

mamma är nog mysigt det ju=)man älskar ju sina mammor hihi saknar min varje dag.men hon har d nog fint=)

nyss kommit hem fotat lite igen hihi men ska blogga senare.lär ta tag i lite dammsugning här=)

kram på dej!

2009-05-06 @ 13:43:27
URL: http://ellisgirl.blogg.se/

Postat av: Helena

Det är säkert precis som du skriver, tyvärr blir det väl allför lite tid för dig själv kan jag tänka mig. Tid som kanske är viktig, att få vara kvinna också och inte bara mamma eller hur? Hedemorahönan ser mysig ut, så det kanske inte är en så dum jämförelse, hihi. Hoppas att du har en fin dag, kramar!

2009-05-06 @ 14:05:41
URL: http://beverlyhills.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback