> Jeanettes små funderingar... -
RSS RSS 2.0

Jeanettes små funderingar...

Solen

Kommentarer (3)

2009-05-12 @ 10:37:50


Det är kallt ute. Ingen värme och allt växande stannar liksom till för en stund. Solen skiner visserligen, men i morse vid 6 var det frost på bilrutorna. Genast tänkte jag på blommorna jag planterat i helgen, sommarblommorna alltså. Hur går det nu för dom? Men det var ingen fara, solen värmde dom, med sina varma långa armar...

Fick reda på, på nyheterna idag, att solen inte bara är av godo. Det var jättemånga årligen, som insjuknade i Malignt Melanom, hudcancer. Det är skrämmande med tanke på att vi här i norden är alltför ljushyade för att ligga både i solarium och att "steka" oss på stranden. Det sista är något jag själv fått erfara. När man var ung och dumdristig, så brände man upp både axlar och rygg! Jag blir ju ändå bara röd i solen, sällan brun, men när jag var mindre var det ingen som pratade om hudcancer. Min hudläkare kan se att jag bränt mej när jag var liten för jag har "ärr", mest på axlarna, förstås.

Jag går och kollar mina födelsemärken en gång om året. Jag har tagit bort ca 5-6 stycken, i förebyggande syfte. Alltså inget farligt... nu, men kan bli... sen. Jag tänker inte på detta varje dag, med mina födelsemärken, men jag, personligen, är numera väldigt försiktig med solen. Inte så jag skyr den, tvärtom, det är ju nyttigt, men jag skulle aldrig mer kunna ligga på en strand och "pressa"... Så pass mycket vet jag nu, att jag skulle aldrig förlåta mej själv, om jag bara struntade i dessa varningar som kommer, varje år, över att hudcancern ökar...

Nja, det blev lite allvarligt nu kanske... men jag avslutar med något positivt. En härlig bild. Ha en skön dag!



Bye Bye gummihaj!

Kommentarer

Postat av: julia

Ja, det är nog många som behöver tänka till om sånt där... Även jag ibland!

Hoppas du får en kanondag!

kramar

2009-05-12 @ 14:10:59
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/

Postat av: ella

nä pressat har ja ej gjort sen man va i tånnåren=)farligt d.kram ha en fin kväll

2009-05-12 @ 16:39:27
URL: http://ellisgirl.blogg.se/

Postat av: BJERNHAGEN

Ja det är rätt jobbigt, jo det går bra! Har skickat in till sista chansen som du säkert läste :) detsamma!

2009-05-12 @ 18:27:30
URL: http://lisabjernhagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback